שאל את הרב - כללי
תושב"ע
- י"ג אלול התשע"ד
שאלה
מה הכוונה כאשר אומרים הלכה למשה מסיני? האם בני ישראל הניחו תפילין במדבר לאחר קבלת התורה? והאם בזמן שבית המקדש היה קיים הניחו תפילין וקיימו את כל ההלכות שמקיימים היום?
תשובה
לכבוד השואל,
1. זה מה שכתב הרמב"ם בהקדמתו לפירוש המשניות לסדר זרעים:
"וזה עיקר יש לך לעמוד על סודו. והוא, שהפירושים המקובלים מפי משה, אין מחלוקת בהם בשום פנים, שהרי מאז ועד עתה לא מצאנו מחלוקת נפלה בזמן מן הזמנים, מימות משה ועד רב אשי בין החכמים, כדי שיאמר אחד, המוציא עין חברו יוציאו את עינו, שנאמר עין בעין, ויאמר השני, אינו אלא כופר בלבד שחייב לתת. ולא מצאנו ג"כ מחלוקת במה שאמר הכתוב (ויקרא כג), פרי עץ הדר, כדי שיאמר אחד שהוא אתרוג, ויאמר אחד שהוא חבושים, או רימונים, או זולתו. ולא מצאנו ג"כ מחלוקת בעץ עבות, שהוא הדס...
"שכולן פירושים מקובלים מפי משה. ועליהם ועל דומיהם אמרו, כל התורה נאמרו כללותיה ופרטותיה ודקדוקיה מסיני.... אבל אע"פ שהן מקובלים ואין מחלוקת בהם מחכמת התורה הנתונה לנו, נוכל להוציא ממנה אלו הפירושים בדרך מדרכי הסברות והאסמכתות והראיות והרמזים המצויים במקרא....
"[וחז"ל] חקרו על הרמז הנמצא בכתוב לזה הפירוש המקובל...
"וזה עניין מה שאמרו, כללותיה ופרטותיה. רצו לומר, העניינים שנוכל להוציאם בכלל ופרט ובשאר י"ג מידות, והם מקובלים מפי משה מסיני, וכולם אע"פ שהם מקובלים מפי משה, לא נאמר בהם הלכה למשה מסיני, שאין לומר פרי עץ הדר, הוא אתרוג, הלכה למשה מסיני, או חובל בחברו משלם ממון, הלכה למשה מסיני, שכבר נתברר לנו, שאלו הפירושים כולם מפי משה, ויש להם רמזים במקרא או יוציאו אותם בדרך מדרכי הסברה, כמו שאמרנו.
"ועל כן כל דבר שאין לו רמז במקרא, ואינו נקשר בו, ואי אפשר להוציאו בדרך מדרכי הסברה, עליו לבדו נאמר, הלכה למשה מסיני."
2. האם בני ישראל הניחו תפילין במדבר לאחר קבלת התורה?
ברור שכן.
3. ברור שכן.
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il