תורה ומדע

ארבעת היסודות ביהדות מול המדע המודרני

  • י"ח אלול התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה, תאוריית ארבעת היסודות נהגתה ע"י פילוסוף יווני במאה החמישית לפני הספירה בניסיון להסביר את מבנה החומר. המדע כיום אינו מקבל את התאוריה הזו והחליף אותה בתורת היסודות המודרנית שמפרטת את יסודות החומר ברמה החלקיקית. כידוע ישנו שימוש נרחב בתורת הסוד ברעיון ארבעת היסודות. מספר שאלות: 1. חז"ל השתמשו בצורה נרחבת ברעיון ארבעת היסודות, בפרט רשב"י בספר הזוהר. האם ייתכן שרשב"י בספריו (שנכתבו לאחר שהתאוריה נהגתה כבר) התבסס על תאוריה שמקורה בחוכמת הגויים או שמא מדובר ברעיון אותו חז"ל הגו לפני הגויים? 1. האם היהדות מתייחסת לארבעת היסודות הללו רק ברמה הרוחנית או גם ברמה החומרית? אם גם מבחינה החומרית, אז האם זה נכון מבחינת מדעית שכל חומר אכן מורכב מארבעת היסודות הללו? במידה ולא, אין כאן בעיה? תודה.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
1. בגמרא אין דיבור נרחב על ארבעת היסודות, והדבר מצוי בעיקר בספרים מאוחרים.
ספר הזוהר מדבר על מושגים רוחניים, על משל ונמשל, ודברים שקשורים לעולמות עליונים, ובעיקר הקשר שבין הרוח לחומר. ודאי שלא מוכרח שהכוונה לנושא זה כפשוטו.
 
2. ייתכן שהתיאור הוא גם ברמה החומרית. ראה ציטוט שמצאתי בנושא:
"יש המוצאים הקבלה לארבעת היסודות במדע המודרני בהגדרת היש, בארבעת מצבי הצבירה של החומר: מוצק (אדמה), נוזל (מים), גז (אוויר) ופלזמה (אש). ויש המוצאים הקבלה לארבעת הכוחות היסודיים בטבע: כוח הכבידה (הפועל בעולמנו עקב קיום מסה), כוח אלקטרומגנטי (הקיים בזכות המטען החשמלי), הכוח הגרעיני החזק (המחבר את הפרוטונים ואת הניטרונים בגרעין) והכוח הגרעיני החלש."
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה