הלכות ומנהגים
שאלות בהלכה
- כ"א אלול התשע"ד
שאלה
שלום כבוד הרב אני עושה "עבודת שורשים",ואני צריך עזרה להשלמת הפזל,אני בחור אתיויפי צעיר אוהב תורה ומשתדל לקיים מצוות,אבל בהרבה מקומות קצת חוששים לקבל אותי כיהודי ולאחר קריאה מרובה התחלתי להבין למה היחס כלפי הוא כזה,בספר יביע אומר הרב עובדיה ז"צל, שפסיקתו בעניין עלפי דברי הרדב"ז, שאומר ללא ספק משבט דן יהודים גמורים ללא ספק,אך יש בעיה עם היחוסין משום שהגיטין שלהם לא כהלכה, והוא מוסיף ואומר אינני יודע עם הנישואין שלהם כשרים,לאחר מכן מצא הרב עובדיה זצ"ל שגם הנישואים אינם כשרים אז אין בעיה של ממזרות ואנו יכולים לבוא בקהל ישראל ללא שום בעיה אפילו ללא גיורא לחומרא,השאלה שלי היא האם ההלכה קיימת מאז קבלת התורה או שההלכה הם מדברי רבותינו,כי אם ההלכה היא מקבלת התורה אז יהודי אתיויפה אמורים להכיר את ההלכה בעניין הנישואים והגירושים אבל אם ההלכה היא מדברי רבותינו אז מובן למה הם לא מכירים את ההלכה ואני יכול להבין למה הנישואים והגירושים שלהם לא לפי ההלכה,נזכיר ונאמר שיהודי אתיופיה ככל הנראה גלו או לפני חורבן בית ראשון או בזמן חורבן בית ראשון וכנראה משום כך לא הכירו את ההלכה. ובנוסף האם הרב יכול לכוון אותי, איפה מוזכר עניין נישואין וגיטין במקרא ועל פי מה חז"ל פסוקו את ההלכה בעניין זה.
תשובה
לכבוד השואל,
הפסוק שלומדים ממנו שהאשה נעשית נשואה על ידי ביעילה , הוא: "אִשָּׁה בְעֻלַת-בַּעַל" (דברים כב- כב). [קידושין ט:] מזמן התורה
הפסוק שלומדים ממנו שהאשה מתקדשת בכסף הוא: " כִּי-יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה, וּבְעָלָהּ" (דברים כד - א).[קידושין ב.] לדעת הרמב"ם נלמד ע"י חכמים ע"י י"ג מדות שהתורה נדרשת בהם
המקור שצריכים עדים להעיד על כל מעשה קידושין, ואם אין שם עדים אינו חל: "כי מצא בה ערות דבר" (דברים כד, א), ולהלן הוא אומר (דברים יט, טו) "על פי שני עדים או על פי שלשה עדים יקום דבר"; מה דבר האמור להלן על פי שנים עדים, אף כאן על פי שנים." בדיני ממונות החיוב הוא מזמן התורה בכדי לברר את מה שקרא; בדיני קידושין ונישואין הבינו הראשונים שהעדים שנצרכים הם חלק מעצם הקידושין ונישואין
גיטין מפסוק: "והיה אם לא תמצא חן בעיניו כי מצא בה ערות דבר וכתב לה ספר כריתת ונתן בידה ושלחה מביתו" (דברים כד-א). מזמן התורה
מקור לזה שצריכים שני עדים בגיטין, כנזכר לעיל לגבי עדים להעיד על מעשה קידושין (גיטין ב:). כנזכר לעיל
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il