שאל את הרב - כללי

"אף לילות יסורוני כיליותי:..

  • י"א תשרי התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב, עלתה לי שאלה, אשמח לקבל תשובה. אנחנו יודעים שתפקיד הכליות מעבר לתפקיד הפיזי הן אחראיות לשיקול הדעת, לקבל החלטות וכו'... כתוב בתהילים: "אף לילות יסרוני כיליות..." "בוחן ליבות וכליות".... ידוע בעולם הרפואה שאדם יכול להתקיים עם כליה אחת והשניה משמשת כתגבור. השאלה שלי היא בעצם האם יתכן שאדם על כליה אחת, האם שיקול הדעת שלו/ קבלת ההחלטות וכדו' נפגעים ובעצם שתי כליות נועדו לצורך כך ולא לצורך הפיזי? אשמח לקבל תשובה מפי הרב זמיר כהן שליט"א תודה רבה.

תשובה

לכבוד השואלת, 

אתכם הסליחה, שלא יצא לנו להעביר את השאלה כעת להרב זמיר שליט"א.

נסיתי לברר בקשר לשאלה, ולא מצאתי כעת מקור המדבר על זה בפירוש. 

וכפי מה שלמדתי מרבותי יז"ל, הרמ"ח אברים שיש לנו הם כלים בשביל רמ"ח אברי הנשמה; וככל שהכלי הגופני בשלימות בעולם הזה הוא יכול להכיל את רוחניות אותו אבר שבנשמה. כאשר אבר הגופני חסר בשלימותו, רוחניות אותו אבר עדיין קיים, רק שהוא "מסתלק" ואינה שורה על גוף האדם בעולם הזה.

אם כן יש לומר, שזה שיש לאדם ב' כליות הוא לצורך השיקול, ולכן "כליותי" הוא לשון רבים, שכן ישנם שתי כליות באברי הנשמה. ואם חסר לבן אדם כוליא אחת בגופו שבעולם הזה, רק יחסר לו את נוכחות הרוחניות של אותו אבר - שלא תשרה על גופו בעולם הזה; אבל לגבי קבלת החלטות ושיקול דעת - שהם דברים הנוגעים אל המחשבה והנשמה ולא הגוף - לא יחסר לו היכולת של קבלת ההחלטות ושיקול הדעת. 

בברכת חג שמח,

רב נחום

[אחד הממונים לענות שאלות באתר.]


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה