הלכות ומנהגים
לעת נעשה בחפצו כל, אזי* מלך שמו אקרא
- י"ב תשרי התשע"ה
שאלה
בוקר טוב בנימין, יש לי אלייך שאלה שדרכה אענה על מה שהרמב"ם טוען על ידיעת ההשם. האם אלוהים יכול לברוא, עבור* האדם*, באופן מהותי ולא סמנטי, ש 7+7=50? ואני מתכוונת ממה באופן לוגי. שתמונה של שבע כבשים ועוד תמונה של שבע כבשים תהיה שווה לתמונה של חמישים כבשים? או בדוגמא אחרת, האם אלוהים יכול לברוא עבורינו, בני האדם, ש-A יהיה שווה ובו זמנית* לא שווה ל-B? השאלה אפילו מתייחסת לגאולה כשיהיו ניסים גדולים. זה כאילו* אלוהים אינו יכול. בעבורו* הוא יכול, כי כמובן הוא כל יכול, אבל עבורני הוא כאילו "לא יכול" וזאת כי אנחנו מוגבלים בלוגיקה. או כמו הבדיחה ביני לבין הקב"ה, הוא "לא רוצה". לכן זה לא משנה איך אלוהים "מתקתק", כמו ש-2+2 תמיד יהיה שווה 4 עבור בני האדם, עבור בני האדם, הלוגיקה תחזיק, שכיוון שאלוהים יודע הכל, אין לנו בחירה חופשית. וזה קצת מצחיק מה שהרמב"ם אומר, זה כאילו לפני כל משפט שאומר, אצטרך להבהיר קודם שהידיעה שלי היא רק "מסוג בן אדם". ושוב, העובדה ש"דרכי אלוהים", "מחשבותיו" ו"ידיעותיו" שונות משל בן אדם, רק הופכות את העניין לקל וחומר שהוא תמיד ידע הכל ושאין בחירה חופשית. יש לי עוד דרכי הסתכלות על העניין, וכמו שהרמב"ם אומר, אי אפשר להסביר את הדבר באופן מוחלט כי אלוהים גדול. עכשיו בקשר לאיוב, איוב טוען לאורך כל הסיפור שאין שכר ועונש או בחירה חופשית. הוא אומר ש"(אלוהים) שופך בוז על נדיבים, לוקח טעם לזקנים, מסיר שפה לנאמנים, מוליך כוהנים שולל, לו שוגג ומשגה, מוליך יועצים שולל וגם שכל החיות אפילו יודעות זאת. בסוף הסיפור אלוהים אומר פעמיים שאיוב דיבר נכונה. אני שתענה לי על החידה שמצאתי שמתחילה בעניין המסתורי ביותר שאיוב אומר בפרק 42, פסוק 4 לאלוהים"שמע נא, אנכי אדבר, אשאלך והודיעני" וכביכול* אין תשובה או שאלה. אבל אני יודעת מה השאלה ואיפה התשובה. :-). תודה והמשך הווה מבורך!
תשובה
שלום וברכה
גברתי היקרה, לא הבנתי איך את מתמודדת עם דברי הרמב"ם שהאמת הפשוטה בתורה שנתן לנו הבורא בעצמו היא שיש בחירה חופשית מוחלטת!!!!!!!
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il