שאל את הרב - כללי

האבות קיימו את התורה?

  • י"ב תשרי התשע"ה
אא

שאלה

כבוד הרב שליט"א שלום, ידוע מאמר חז"ל שאבותינו למדו וקיימו את התורה. אם כן, איך ייתכן שיהודה ראה את תמר "ויחשביה לזונה" ובא אליה? איך השבטים אכלו אצל יוסף כשהוא היה שליט במצרים, הרי האוכל לא כשר? איך רש"י אומר ששרה אמנו לגלגה על דברי המלאך שאמר שהיא תלד בן ולא האמינה בה'? ואם האבות קיימו תורה, מן הסתם הם העבירו אותה לבניהם ולצאצאיהם, ואם כן הרי אין צורך במעמד הר סיני? מה מעמד הר סיני חידש לעמ"י, הרי כביכול הם כבר ידעו על המצוות האלו? למשל, המפרשים אומרים שעמ"י בכו כשנאסר עליהם להתחתן עם בנות המשפחה (איסור עריות), אבל הרי איסור זה כבר היה ידוע להם, אז למה הם בכו?

תשובה

לכבוד השואלת, 

1. איך ייתכן שיהודה ראה את תמר "ויחשביה לזונה" ובא אליה? 

פירוש המילה "זונה" בתורה, פירש המלבים (ויקרא כא - ז) שנאמר על המפקרת עצמה לזנות,ודעת רבי אלעזר שכל המפקרת עצמה אף לאיש אחד נקראת זונה. 

אם כן, כונת הפסוק "ויראיה יהודה ויחשביה לזונה" היינו, שיהודה החשיבה אותה למפקירה את עצמה כעת (ואפילו בפעם אחת - וכפי מה שהוא ראה)  כמו זונה, שהרי אפילו במפקרת עצמה לאיש אחד היא נחשבת לזונה, וכך באמת הציגה עצמה תמר ( שלא ידע יהודה שהיא רק הציגה עצמה כך בשיבילו לבד).

ובגמרא סוטה מבואר (י.), שיהודה בירר מקודם: "אמר לה שמא נכרית את? אמרה ליה גיורת אני. שמא אשת איש את? אמרה ליה פנויה אני. שמא קיבל בך אביך קידושין? אמרה ליה יתומה אני. שמא טמאה את? אמרה ליה טהורה אני".

ובדעת זקנים מבעלי התוספות (לח-יז) מבואר, שבתחילה יהודה קידש את תמר בפני ב' עדים שליוו אותו ע"י נתינת טבעת חותמו אליה.

2.  איך השבטים אכלו אצל יוסף כשהוא היה שליט במצרים, הרי האוכל לא כשר? 

בגמרא חולין (צא.) מבואר, שיוסף צוה לאשר על ביתו שיכבד את השבטים בשמירת המצות שלהם "ופרע להם בית שחיטה והכן, טול גיד הנשה בפניהם"; ופירש המהרש"א שם שהכונה שיתנו להם לשחוט את הבהמה בעצמם וכהלכתם.

3.  איך רש"י אומר ששרה אמנו לגלגה על דברי המלאך שאמר שהיא תלד בן ולא האמינה בה'? 

אין זה מראה על חוסר שמירת התורה אלא על טעות מסוימת. לפי המדרש (מדרש אגדה יח-ט) שרה הגיעה לכך, לפי שהטתה אזנה להאזין לשיחה שלא היתה מכוון בשבילה.

4.  ואם האבות קיימו תורה, מן הסתם הם העבירו אותה לבניהם ולצאצאיהם, ואם כן הרי אין צורך במעמד הר סיני? מה מעמד הר סיני חידש לעמ"י, הרי כביכול הם כבר ידעו על המצוות האלו?

אע" פ שהאבות הקדושים קיימו את התורה עד שלא ניתנה, לא היה זה אלא בתורת נדבה ולא בתורת חיוב. מזמן מתן תורה שקיבלו כל ישראל בהסכמתם, נעשה ברית בין הקב"ה וישראל ומעתה חיוב על כל יהודי לשמור את כל מצוות התורה. 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה