שאל את הרב - כללי

איך להיפטר מציניות

  • י"ח תשרי התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב אני גדוש עוד מגיל קטן בציניות אני מגיב מאז ומתמיד בהומור ציני ואני מבין שכדי להתחתן אני צריך להיפטר ממידה רעה זו של הציניות ורציתי לדעת אם יש לכם עיצה או איזה דרך לעבוד על זה תודה ומועדים לשמחה

תשובה

לכבוד השואל, 

הדרך להיפטר מזה הוא כמו כל שינוי הרגלות בכל מידה שלילית. 

מכיוון שההרגלות היה להרבה שנים, אי אפשר לרדת ממנו בבת אחת.

אלא חייבים לעשות שינוי קטן, פעם אחר פעם, הרבה פעמים, עד שישתנה ההרגל לאט לאט.

כותב הרמבם בהלכות דעות (פרק ב הלכה ג): "על קו זה יעשה בשאר כל הדעות:  אם היה רחוק לקצה האחד, ירחיק עצמו לקצה השני, וינהוג בו זמן מרובה עד שיחזור לדרך הטובה, והיא מידה בינונית שבכל דעה ודעה." בכדי להגיע חזרה לאיזון, חייבים לרדת מן ההתרגלות שנעשית עד עכשיו.

ועיקר מה שצריכים לעשות למעשה כדי לשנות את ההרגל, היינו לעשות מעשה אחד בכל יום שהוא היפך התגובה הרגשית, וכעבור זמן תשתנה ההרגל,  גם בתחום הרגשי,  עקב השינוי בתחום המעשי.

הדוגמה לזה, בפעם הבא שתרגיש להגיב לומר הומור ציני, תעצור לרגע ותתבונן:" אני רוצה בעזרת השם להכין את עצמי לחתונה ולתת לזיווג האימיתי שלי את תגובותי הרציניים והמכובדים". ואז תעשה מעשה בהיפך מהרגש - דהיינו, הרגש אומר לך לומר הומור ציני; אבל אתה תעשה בדוקא פעולה ממשית וחיובית שהוא היפך הרגש: תאמר משפט שאין בו שום הומור או ציניות - משפט שיבש וישר לחלוטין.

והכלל הוא בשינוי הרגל, שאסור ללכת יותר מידי מהר; ואם אתה רואה בהתחלה שכאשר אתה מתחיל את זה, שהתגובה הזו של פעילות מספר פעמים בכל יום שהיא ההיפך ממה שאומר לך הרגש - הוא יותר מידי קשה בשבילך בהתחלה, אז תתחיל רק בפעם אחת ביום, ובשאר הזמן תמשיך להגיב כמו שהגבת עד היום. אל תדחוק את השעה לעשות בהכרח יותר מידי. ולאט ולאט, יום אחר יום, אתה תבחין בשינוי פנימי.

 

אבל במה ש"קבלת" על עצמך, אותו פעם אחת ליום, את זה חייבים לשמור "עם כל הכוחות". וכגון, אם קבלת לשמור את עצמך מלומר משפט ציני בפעם הראשון ביום כאשר יזדמן לך, אז העולם "יהפוך", ואתה צריך לשמור על אותו פעם אחת ולפעול היפך מן ההרגל. עד כמה שזה ירגיש קשה בהתחלה, תעשה את הפעולה שהוא ההיפך ממה שהרגש אומר.

 

ומה שנגרם מזה, שכעבור זמן אתה תראה, שהחוזק של הדחף לומר הומור ציני  ירד ממה שהיה בפעמים הראשונות, וכעבור עוד קצת זמן אתה תראה שאתה מתקרב למצב שבו תוכל לשלוט על אותה תגובה ריפלקסית - לגמרי.

 

[כי כל פעם שתעשה מעשה שהוא ההיפך מן הרגש וכנזכר לעיל, מה שקורא בעצם בפנים הוא, שאתה מושך את ההרגשים מהמקום שהיו תפוסות בו עד עכשיו ואתה מעביר אותם למקום של איזון. וככל שיעבור יותר זמן ותתרבה במעשים כאלו, יתמשך הרגש למקום יותר ויותר מאוזן ויקל עליך יותר ויותר לענות משפטים שאין בהם ריח של ציניות.

ואיתא בספרים הקדושים (ספר נועם אלימלך, צעטעל קטן, אות טז), שכל מי שיעשה דוקא את ההיפך ממה שיעלה לו מצד מידותיו המורגלות לארבעים יום ברציפות, אז יעזרוהו מן השמים לשנות את המדה שבקרבו  להופכו לגמרי.

 

ואסיים בברכה שתזכה לעשות עבודה קדושה זו שנקראת "תיקון המדות" ושתצליח בה, שהיא מן המטרות הכי חשובות שאפשר להציב בחיים.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה