חברה והשקפה

מה היה לפני הבריאה

  • כ"ח תשרי התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב קראתי חלק מהתשובות שלכם לקוראים אחרים. יש לי 3 שאלות: אם העולם נברא כי אלוקים מושלם וטוב (ומכאן הנתינה) אז מה קרה בזמן האין סופי שלפני זה? למה בורא כל יכול חילק את הבריאה ל6 ימים? למה בורא עולם ברא עוד עולמות ריקים? תודה מראש על התשובות

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
לפני היקום לא היה מושג של זמן. אלוקים הוא אינסופי, ופירוש הדבר שהוא בלתי משתנה, אין לו התחלה כמו שאין לו סוף, הוא לא גדל ולא מזדקן, אין אצלו יתברך שינו ותנועה, אלא הוא תמיד נמצא בכל מקום ובכל זמן.
עם בריאת היקום, אלוקים יצר לראשונה את המושג שנקרא "זמן". לפני זה לא היה מושג של שנים וזמנים.
אלוקים מבחינתו תמיד רצה להטיב, וגם תמיד ברא את העולם בפועל - כדי להטיב לנו. אלא שאנחנו מוגבלים לזמן, ולכן מבחינתנו יש מושג של עבר הווה ועתיד. אלוקים נמצא בכל הזמנים, בכל מקום ובכל זמן - בו זמנית. אין מבחינתו הפרש של לפני ואחרי. רצונו מתגשם תמיד למעשיו.
 
הקב"ה ברא את העולם בשישה ימים, כדי להראות לנו שהוא ברא את הכל לתכלית העליונה שהיא האדם. זה נועד לגרום לנו להעריך יותר את מעשיו, כשאנו רואים את ההשתלשלות שנועדו להביא בסופו של דבר לבואו של האדם. חז"ל המשילו זאת לאדם עשיר שמארח אורחים, ולפני כן מכין את השולחן, ומזמין את המאכלים, ומתקן את הבית וכו' וכו', כדי שהאורחים ייכנסו לבסוף ויכירו בכל מה שנעשה עבורם.
הקב"ה ברא את העולם בשישה ימים - גם כדי שאנו נשתתף במצוות השבת, נתקדש בזכות היום השביעי שמראה על האמונה שלנו בבריאת העולם.
 
העולמות הריקים נועדו כדי שנראה על כוחו ועוצמתו של אלוקים. כי אם אלוקים היה בורא רק עולם אחד, זה לא היה מראה על כוחו ועוצמתו האינסופית, לכן הקב"ה יצא מיליארדי ביליוני כוכבים, שיוכיחו לנו שהוא יתברך אינו אדם, ואין לו צורה וגוף, אלא הוא יתברך מלא כל היקום כולו, והוא אינסופי, ואין דבר גדול וחשוב יותר ממנו יתברך.
דברים אלה נועדו לחזק אותנו באמונה.
 
חפש בבקשה בגוגל את החוברת "שיחה גורלית". לדעתי היא תחזק אותך מאוד.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה