תפילה וברכות

עד כמה זמן אפשר לברך ברכה אחרונה

  • כ"ט תשרי התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב כבוד הרב, רציתי לדעת כמה זמן צריך לעבור בין ברכה על משהו מסויים(לא משנה איזה,הכל,המחיה וכ'ו) לבין ברכה נוספת על אותו סוג של מזון או שתייה.

שאלה שנייה לגבי הברכה האחרונה כמה זמן אפשר להמתין עד הברכה אם לא ניתן ממש אחרי האוכל לברך.האם יש תקופת זמן מסויימת?

תשובה

לכבוד השואל,
 

1. כמה זמן צריך לעבור בין ברכה על משהו מסויים (לא משנה איזה,הכל,המחיה וכ'ו) לבין ברכה נוספת על אותו סוג של מזון או שתייה?

ההלכה היא שבין באכילה ובין בשתייה, ברכה אחת פוטרת את כל מה שהיה בדעת המברך לאכול לכל תקופת זמן שעדיין לא הסיח דעתו מאותה אכילה או שתייה.

 

כאשר מישהו "מסיח דעת" מלאכול או מלשתות עוד, כלומר שכבר החליט בבירור בדעתו שאין הוא רוצה לאכול ולשתות עוד עכשיו, ואח"כ החליט מחדש לאכול או לשתות, אז הוא צריך לברך שוב ברכה ראשונה.

 

גם אם מישהו יצא מן הבית לגמרי באמצע אכילתו, ישנו לפעמים שיצטרך ברכה חדשה - והפרטים לגבי הלכה זו תוכל למצוא בשולחן ערוך אורח חיים סימן קעח. אבל ככל שאתה נמצא באותו מקום שהתחלת לאכול בו, ועדיין לא הסחת דעת מלאכול או מלשתות עוד, אין צורך לחזור שוב על אותה ברכה ראשונה שברכת כבר.

2. לגבי הברכה האחרונה כמה זמן אפשר להמתין עד הברכה אם לא ניתן ממש אחרי האוכל לברך.האם יש תקופת זמן מסויימת?

עד 72 דקות עדיין יוכל לברך כי מקובל אצלינו שבשיעור כה מועט של זמן עדיין לא נתעכל לגמרי מה שאכל מן הבטן, והוא עדיין נהנה משביעות המאכל - ולכן יכול עדיין לברך. וזה נקרא בהלכה "שיעור עיכול". אבל לא יוכל לברך אם נתעכל לגמרי האוכל ואזל כבר רגשת השובע.

נמצא ש72 דקות הוא הזמן המינימום שיוכל עדיין לברך ברכה אחרונה על אכילה מסויימת (ולגבי שתייה, ראה סוף התשובה). אבל אם אכל סעודה גדולה, ואפילו אחרי כמה שעות עדיין מרגיש לגמרי שבע, ואין לו שום תאוה לאכול שוב, יכול גם אז לברך ברכה אחרונה.

ואם הוא נמצא בתוך סעודה גדולה שמתמשך כמה שעות, וכבר עבר הרבה זמן מאז שאכל את ההמוציא, מכל מקום יכול לברך.

 וזה לשון המשנה ברורה סימן קפד: "אבל אם היה הכל במשך סעודה אחת, כגון מה שרגילין בסעודות גדולות שיושבין כמה וכמה שעות ולפעמים יש שיעור עיכול מאכילת פת שאכלו בתחלה, אעפ"כ יוכלו לברך לבסוף ברכת המזון, כיון דבתוך משך הזה אוכלין פרפראות וכיסנין ושותין, הכל סעודה אחת היא וכלא נתעכל מזון הראשון דמי."

ולגבי "זמן עיכול" בשתייה, הכרעת הפוסקים היא ששיעור עיכול בשתייה הוא פחות מ72 דקות: יש אומרים 11 דקות;  ויש שהורו ששיעורו חצי שעה - וכך המנהג. ואם עבר זמן זה ולא בירך, כדאי שישתה עוד כשיעור ויברך ברכה אחרונה, ויכוין גם בברכתו על השתייה הראשונה.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה