שאל את הרב - כללי

חברות ערביות

  • כ"ט תשרי התשע"ה
אא

שאלה

שלום אני נורא לחוצה . אני דתייה עובדת במקום עבודה עם ערביות ויוצאים מצבים של דיבור בינינו לפעמים. אני טיפוס שלא יכולה ככ להיות בשקט אני תמיד מדברת וצוחקת. אני יכולה להגיד שבחיים לא יהיה מצב שאני אלך לאחת מהן הביתה לכפר או אכיר בחור אין סיכוי אני שונאת אותן מאוד למרות הדיבור בינינו אבל לפעמים יוצא דיבור על העבודה . . האם אני חייבת ממש להתרחק מהן ולא לדבר בכלל. ? אני נורא מפחדת שיש עליי הקפדה מהשמיים או שאני עושה עבירה או חילול השם שרואים אותי שאני דתייה ומדברת עם ערביות. ? אם הרב יגיד לי להפסיק אני יפסיק עם כל הקושי כי אני מאוד תוססת וזה האופי שלי. ניסיתי הרבה פעמים לשבת בשקט קתת יותר אבל היה לי קשה. מה צריך לעשות? אני נורא לחוצה ועצובה וכועסת על עצמי. . תודה לעונה

תשובה

לכבוד השואלת, 

אין שום איסור לדבר עם אינו יהודי. 

כמובן להקל ראש יותר מידי כרוך בה סכנות: 

א': כי כשמקילים ראש ביחד נוצר קשר וע"י זה  יש אפשרות שינסו להשפיע עליך ח"ו; 

ב': כי בקלות יכול להתעורר שאלות יותר עמוקות אודות החיים והאמונות וההשקפה, למשל, אם משהו קורא במדינה בין ערבים לבין יהודים ומיד ישאלו אותך ברגע שאת לא מוכנה לחוות דעת על מעשי הערבי - ואם את תגיבי מיד בשלילה או בזיון, יתכן שינקטו עמדה נסתרת בקרבם נגדך ויפעילו איזה תכנית להכשילך במשרה, ח"ו. 

ג': יש ליזהר אפילו בשיחות שנוגעות רק לעבודה, ולזכור, שאין להן הלכות של לשון הרע או של רכילות כמו שיש אצל היהודים; ואם תתעורר איזו שאלה לגבי צדק המעביד מול העובדות , תזהרי מאד שלא לימשך להסכים לדבר מן הדברים שהוא נגדי או שלילי כנגד המעביד היהודי. 

ולכן יש להיזהר תמיד שלא יצאו הדיבורים מגדר השמירה, ותחשבי תמיד קודם שאת עונה אם אכן הדברים שאת מדברת נשארים נוטרליים.

אמנם, הואיל וזהו מצב של עבודה, והנהוג שם לדבר דברים של מה בכך כביטוי להוצאות הרגשות המצטברים לאורך יום שלם של עבודה, אינני רואה את הצורך שתפסיקי את הדיבור אתן לגמרי, ובפרט שזה נגד טיפוסך ועוד יכול לגרום לך להרבה לחצים.

ולכן אין לך להתעצבן על עצמך, וכל שכן שלא להיות עצובה או כועסת על עצמך ח"ו ; הרצוי, שתתנהגי באופן ה"נורמלי" גם בשבילך וגם בשביל המצב השורה מסביבך בשעות העבודה - רק שתזהרי על הענינים שנזכרו לעיל והדומה להם. 
 

והייתי מיעץ שכדאי לך לקחת תקופה של שלשה חדשים ולבחון אם אכן יוכל להסתדר לך העבודה במקום הזה לטווח הארוך; ותראי איך שתרגישי כעבור זמן זה: אם תרגישי שתוכלי אז להמשיך, אז זה סימן שלמדת כבר האיך ליזהר מלעבור את הגבול; ואם את תראי שסוף סוף אין זה המקום בשבילך, אז תוכלי להתחיל לחפש מקום שני לעבודה. וכן אם תראי באיזשהו שלב שמשום מה המצב ביניהן ובינך החמיר, משום איזשהו סיבה שהיא, הרי זה יהיה לך לסימן לחפש מקום שני לעבודה - מקום שיש שם עבודה יהודית.

ואם את פועלת על פי ההלכה ונזהרת שלא לצאת מגדרי ההלכה, לא נראה שתהיה משום זה עליך  שום קפידא  מן השמים. 

בברכה, 

רב נחום

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה