חברה והשקפה

קושי באמירת תהילים

  • י"א חשון התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב, 1.חברה לעבודה קיבלה על עצמה לפני מס' חודשים לקרוא 2 פרקי תהילים ביום. היא ציינה בפניי שיש לה תחושת אי נוחות מחלק מפרקי התהילים והתכוונה לכך שבחלק מהפרקים דוד מתפלל לה' על האויבים שלו ומבקש מה' שיעניש אותם ושיקרו להם דברים רעים, וכד' .הגדירה זאת "כאלימות " שמשתמעת בחלק מהפרקים" וזה לא מסתדר לה עם גישת התורה ואהבת ישראל. איך אפשר לבקש שיקרו דברים רעים לאחרים גם אם הם אויבים? אודה לקבלת הסבר בנדון שכן זה נורא מציק לה . 2. כשמצויין שיר מזמור לאסף מי זה אסף? תודה.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

1. דברים אלה תמוהים בעיניי, שכן רובם המוחלט של הפרקים בתהילים מדברים על אהבה וכיסופים להשם, ורק מעט פרקים עוסקים בנושא של נקמה באוייבים.

עליה לדעת שהרמב"ם כתב שאפילו עמלק - אין יוצאים עליו למלחמה לפני שקוראים לו לשלום ומציעים לו לשוב בתשובה! כך שספר התהילים מתייחס אך ורק לשונאי ישראל מוחלטים וגמורים כמו הנאצים ימ"ש (הידעת שבסוף מלחמת העולם השנייה, לאחר שהנאצים כבר הפסידו במלחמה, הם הגבירו את מאמציהם להשמיד כמה שיותר יהודים? וזאת למרות שכבר הפסידו ותוכניתם לא יצאה אל הפועל, שנאתם היתה מעבר להגיון).

ואני מעתיק:

"אל נקמות ה'".

הפסוק מבקש מה' לגלות את כוחו בפני הגויים, אשר ברשעתם מתעמרים בעם ישראל ופוגעים בו על לא עוול בחפו.

כל נקמה מקורה הראשוני הוא ברצון לצדק. אין הלב מבקש לנקום באדם טוב וישר, כי אם במי שפשע ונהג עם הצדיק ברשעות וחוסר צדק. אולם גם ברור כי המילה "נקמה" היא יותר מדרישה לצדק בלבד. נקמה היא דרישה לצדק עז, הנעשה בפרסום ובכח, באופן שהכל רואים את היד העונש ודרגת חומרתו.

דוד המלך ע"ה מבקש בפרק זה שיתגלה כבוד ה' בעולם, ויחדלו הרשעים לטעון ולשקר שאין ה' נמצא ומושיע, אלא הכל יראו את ידו החזקה כאשר יענשו הרשעים ויבואו הצדיקים על שכרם, ובכך יתגלה כבוד ה' בעולם.

הנקמה לא נחוצה לה', היא נחוצה לעם ישראל - העם הנבחר אשר פגעו בו ודיכאו אותו, וגם בכבוד ה' אשר חולל כאשר עמו סובל תחת יד הגויים, ואומרים בעולם שה' אינו קרוב לעמו ח"ו.

אך ודאי שאלוקים אינו כועס, כי אינו אדם ובעל יצרים. התנ"ך מדמה לעיתים רבות את אלוקים בלשונות הקרובים לשכל אנוש, בבחינה שאמרו חז"ל, דיברה תורה בלשון בני אדם. כשאומרים שה' כועס, זוהי הדרך הטובה ביותר להסביר לנו האדם שמעשינו רחוקים מהתוכנית האלוקית להטיב לנו - ואפילו סותרים את רצונו.

בספר ירמיהו (פרק ז, יט) אומר הנביא בשם ה': "האותי הם מכעיסים (?!), נאום ה', הלוא אותם למען בושת פניהם".
ה"מצודת דוד" מבאר: "האותי - רוצה לומר וכי הכעס הוא בעבורי, כלומר וכי מעשיהם מזיקים לי (?!), הלא הכעס יזיק להם כי יהיה להם לבושת ולכלימה".
בפסוק זה אומר הא-לוהים בלשון תמיהה כי בני-האדם מנסים להכעיס אותו, והרי פשוט ומובן שלא ניתן לפגוע בא-לוהים או "לפגוע ברגשותיו". הפסוק מסביר שכל מעשיהם הרעים של בני-האדם כנגד הא-לוהים מביישים ופוגעים רק בעושים אותם.

יש להבין שגם כאשר הקב"ה מעניש את הרשעים - זה לטובתם, כי המוות והייסורים מכפרים. אמרו חז"ל, שרשע שנפטר מן העולם, טוב לו וטוב לעולם. ולמה טוב לו? כי על ידי המיתה והייסורים גם חטאיו יתכפרו, ותינתן לו הזדמנות לשוב בתשובה או לשוב בגלגול לתקן מעשיו, עד אחרית הימים.

אמור לה שעליה להתפלל בתמימות, ולבטוח בקב"ה שהוא יתברך עושה הכל לטובה, ושהוא יתברך רוצה גם בשובם של הרשעים מחטאם, ומעניש רק כשאין ברירה אחרת, ושזה הצורך הטוב ביותר. שבכל פסוק בתהילים יש סודות ורעיונות עמוקים שנועדו להביא תועלת לעצמך ולעם ישראל, ושתבטח בקב"ה שכל רצונו ומעשיו הם לטובה.

יש להביט בעוד נקודה חשובה: שאל את עצמך שאלה, מי לדעתך נתן לך את כל הרחמים שיש לך על עצמך ועל אחרים? הרי יש אנשים אכזרים שאין להם רחמים על אחרים. גם לבעלי חיים אין רחמים על בני מינם. רחמים זה משהו מיוחד שניתן בליבך מאלוקים - הוא אבי כל הרחמים, וכל הרחמים מגיעים ממנו יתברך, וליהודים נתן רחמים מרובים!

הוא הנקרא בלשון חז"ל בשם "רחמנא", המרחם.
יוצא איפוא שהוא יתברך ודאי הרבה יותר רחמן ממך, ומכל מה שאפשר לחשוב עליו יתברך... כל אכזריות או קושי לב שאתה חושב שיש אצלו חלילה - נובע רק מחוסר ידיעה על מעשיו, כי העולם הזה נסתר ולא מובן, חלק קטן מגלגולים רבים שאת תחילתם ואת סופם איננו יודעים.
כשנגיע לעולם הבא, לעולם הנשמות, ונראה את העולם האמיתי, נבין שהוא יתברך אכן רחום וחנון יותר מכל אדם, ויותר מכל מה שיכולנו לשער.

חפש בבקשה בגוגל את המילים "שיחה גורלית". מומלץ מאוד שתקראו חוברת זו, שבע"ה תשיב להרבה משאלותיכם, ותחזק אתכם מאוד גם בנושא זה של שאלת הרחמים.

2. מזמור זה מיוחס למשורר הלוי - אסף, שחי בדורו של דוד המלך, ומזמורו הקדוש זכה להיכנס לספר התהילים יחד עם מזמוריו של דוד המלך. 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה