הלכות ומנהגים

למה יש חרם דרבינו גרשום שלא לישא יותר מאישה אחת

  • כ"א חשון התשע"ה
אא

שאלה

שלום, בתקופת התנ"ך גבר היה יכול להינשא למספר נשים . למה היום לא ניתן להינשא למס' נשים? במה שונה אז מהיום ?

תשובה

לכבוד השואל, 

כמה טעמים נאמרו בגזרה, ומתוכם:

1. בזמנו של רבינו גרשום (מתקן התקנה) הייתה סכנה שאדם ישא שתי נשים מתוך מחשבה שיוכל לפרנס אותן, ולאחר מכן יורע מצבו הכלכלי ולא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו. ומן התורה הרי הוא חייב " בשארה, כסותה ועונתה" של כל אשה. וכן נמשך המציאות עד זמנינו  - כשנתרבה פיזור הנפש, שאין לסמוך שאיש אחד יוכל למלא כראוי את כל הצרכים של יותר מאשה אחת.  (מהר"ם פאדובה).

2. "שמא חרם זה לא לתקנת נשים לבד נעשה אלא אף לתקנת האנשים, כדי שלא יכניסו מריבה לתוך ביתם" (הר"ן). יתכן שמריבות וקנאה  תיווצר בתוך המשפחה על רקע הקושי של הבעל לספק באופן מלא את צרכיהן של שתי נשיו, כך שכל אשה תרגיש שהשנייה פוגעת בה ומפסידתה.

3.עוד שמעתי טעם, שעל פי הקבלה, הבעל מרמז להקב"ה והאשה מרמזת לכלל ישראל. מן התורה, איש יכול להינשא להרבה נשים - שהרי הקב"ה זן ומפרנס גם לכל האומות, ולא רק לישראל. אמנם, באותו זמן, כאשר נתארכה הגלות, רצה רבינו גרשום ז"ל לעורר את השפעותיו של הקב"ה מלמעלה, שיהיו מיוחדים לישראל ולא לאומות, וכמו שהיתה פעם (וכדכתיב: "ונפלינו אני ועמך מכל העם אשר על פני האדמה"); ולכן תיקן גם מצב גשמי בעולם הזה - שהאנשים מעתה ישימו כל מעיינתם רק באשה אחת - שיהא זה מעורר את אותה הנהגה על הכלל ישראל מלמעלה.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה