הלכות ומנהגים
בעניין האסון בבית הכנסת בירושלים
- כ"ו חשון התשע"ה
שאלה
בס"ד השאלות מופנות אל כבוד הרב זמיר כהן שליט"א או לכל רב אחר. בהתיחס לטבח הנורא בבית הכנסת בירושלים. הבנתי שההלכה אומרת שאלה שנרצחו על קידוש ה' נקברים עם בגדיהם בשעת פטירתם. מה לגבי הטלית והתפילין בהם היו מעוטרים בזמן שנרצחו? אם חולצים את התפילין מהגופה וקוברים אותם עם הטלית לצד הנפטר? ואם לא קוברים אותם, האם ניתן להשתמש בהם (להניח בברכה) בהנחה שלא נפגמו בזמן אקט הרצח, אם מהרוצח עצמו, אם מדם הנרצח ואם מנפילת הנרצח? האם גונזים אותם במידה שלא קוברים עם הנפטר ובמידה שאסור להשתמש בהם? אני חייב לומר שהמראה המזעזע של גופות הקדושים מגואלות בדם ומראה היותם מעוטרים בתפילין ומעוטפים בטליתותיהם מאד זעזע אותי (ואני בטוח שגם הרבה אחרים) ומראה התפילין הכרוכות על אחת הגופות הביא אותי לשאלות מה ראוי לעשות עם אותם תפילין לאחר אירוע מזעזע שכזה. שנדע רק ימים טובים יותר אמן רוני .
תשובה
שלום וברכה
הרצעוות שנספגו בדם הקדושים נקברו יחד עם הנפטרים. כל מה שהיה נקי מדם נשאר איתנו וניתן להניח אותם בברכה.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il