חינוך ילדים

מתי להרגיל ילד להמתין בין בשרי לחלבי וכמה שעות ? והילד חוזר מהגן עם מילים לא יפות מה עושים?

  • ד' כסלו התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! יש לי 4 ילדים ב"ה שיהיו בריאים, הגדול עושים? וממתי להרגיל ילד להמתין בין בשרי לחלבי וכמה שעות ? אשמח לקבל תשובה על הכל תודה רבה.בן 6 אחריו תאומים בני 3 ותינוק בן שנה. הגדול חוזר לי מהגן עם שירם על ערבים ותכנים נוספים לא רצויים וגם אומר לי מילים לא יפות ומרביץ לאחים שלו בכל פעם שלוקחים לו משהו, מה עושים? לגבי התאומים הם בגן תורני כבר קרוב לחודשיים הם אומרים מילים כמו קקי אתה... ועוד ..מה

תשובה

 

לכבוד השואלת,

 

בשנים שעברו היו מחנכים את הילדים בדרך של "קבלת תוצאות על מעשיהם". כלומר, מזהירים את הילד מה שהוא יצטרך לקבל באם הוא מחליט להשתמש במילים כאלו בתוך הבית, ואח"כ, אם אכן עבר, היו ההורים מבצעים את ה"תוצאה" לדיבורו, וכגון להכניס סבון לפיו . וכעבור 2-3 פעמים היה הילד מקבל את המסר.

 

כהיום, ספק גדול אם אפשר ללכת בכיוון הזה עקב דרך הפתיחות שירד לעולם, עד שהילדים לא רואים בהשתמשות במילים הגסות שום רע רחמנא ליצלן; ולהיפך, אם ההורה ילך בכח איתו, עוד יחשבו הילדים על הורה כזה שהוא אכזרי, וזה יכול לגרום עוד יותר התרחקות בין הילד להוריו.

 

ואם כן, לא נשאר האפשרות לעצור בעד דיבורי הילד אלא בזה שהוא מבין שזה מפריע לכם - הוריו - ועל ידי שהוא אינו רוצה לצער לכם, אז לכן הוא נמנע. אבל זה כבר תלוי במידת הקשר והקירבה שהילד מרגיש להוריו.

 

מהו היחס שלכם איתו? אם בשאר התחומים הוא די פתוח אתכם ומשתף אתכם לפעמים גם ברגשותיו, אז אפשר לדבר אתו בזמן שקט, ולהסביר לו, שזהו דבר חשוב בשבילכם, ושאתם מבקשים ממנו שימנע מלהשתמש במילים כאלו בביתכם, ושאתם באמת אוהבים אותו ומעריכים אותו. ואתם סומכים עליו שהוא יכבד את רגשותיכם ויזהר מהמילים האלו.

~~~

לחינוך המתנה בין בשר וחלב, הנה השיעורים לפי הפוסקים:

*עד גיל 3 אפשר לתת להם לשתות חלב מיד אחרי ארוחה בשרית ואין צריך להמתין כלל [העיקר שלא יהיה ביחד].

*מגיל 3 עד גיל  5 – 6 יש בזה מנהגים חלוקים יש נוהגים להמתין שעה, אמנם דעת הגר"י קמנצקי זצ"ל (בספר אמת ליעקב יו"ד סימן פ"ט) שזה חומרא יתירה, ולכן אם הילד הולך לישון והוא צריך בקבוק של חלב לפני השינה יש להקל גם בלי להמתין שעה.

*מגיל 6 יש נוהגים להמתין שיעור זמן שיש בין הארוחות [כלומר אם הוא רגיל לאכול ארוחת ערב 4 שעות אחרי ארוחת צהרים, מספיק שימתין 4 שעות בין אכילת בשר לאכילת חלב], אמנם יש מחמירים להמתין 6 שעות, אבל במקום צורך, כמו למשל שצריך ללכת לישון בשעה מוקדמת וצריך כבר לאכול ארוחת ערב, יכול להקל ולאכול חלב אם עבר שעה מזמן אכילת הבשר. [עיין בשו"ת חלקת יעקב ח"ב סימן פ"ח ובשו"ת שבט הלוי ח"ד סימן פ"ד].

*מגיל תשע יש להחמיר ולהמתין 6 שעות, אמנם ילד חלש שזקוק לחלב יכול להקל ולאכול חלב אחרי שיעבור שעה מזמן אכילת הבשר.

*בכל מקרה מאז שקטן הגיע לגיל חינוך [כלומר מגיל 6] יש להחמיר שלא לתת לו דברי מתיקה חלביים וכדו', רק אוכל שצריך לצורך בריאותו.

*דעת הרב עובדיה יוסף מבואר בספר ילקוט יוסף שקטן שהגיע לגיל חינוך, אם רוצה יכול להקל ולאכול חלב אחרי המתנה של שעה יש לו על מי לסמוך, אמנם בנים שהגיעו לגיל 12 ובנות שהגיעו לגיל 11 צריכים להמתין שש שעות. עוד יש לציין שכל ההיתר לאכול מאכלי חלב אחרי שעה, זה רק במאכלים שאוכל כדי לחיות וכדי להפיג את הרעב שלו, אבל אם רוצה לאכול ממתקים חלביים צריך להמתין שש שעות אפילו בקטן שהגיע לגיל חינוך.

אמנם רבים נהגו להחמיר ומגיל שש נוהגים שהקטן ממתין שש שעות, אלא אם כן השעה דחוקה לו יכול לאכול אחרי שעה, וכנ"ל.

( השיעורים הנ"ל נלקחו מאתר https://www.din.org.il/2011/11/16/%D7%96%D7%9E%D7%9F-%D7%94%D7%9E%D7%AA%D7%A0%D7%94-%D7%9C%D7%A7%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%90%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%AA-%D7%91%D7%A9%D7%A8-%D7%9C%D7%90%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%AA-%D7%97/)

 

ואברך אתכם שתזכו להבין את הדרך הראוי ללכת עם ילדכם ושתזכו לראות מהם נחת יהודית.

 

בברכה,

 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חינוך ילדיםבשר חלב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה