שאל את הרב - כללי

חלום על נפטר

  • ה' כסלו התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב. 2 חלומות שבת דודתי חלמה על סבתא שנפטרה לפני 10חודשים. החלום הראשון היא חלמה בת דודתי(מלי) שהיא עושה את אזכרה ה11 חודש של סבתא אצלה בבית(אצל מלי בביתה) מה שכן אין לה אפשרות לעשות אצלה את האזכרה של 11 חודש עקב זה שביתה קטן ,אבל כן היא עושה הפרשת חלה אצלה ב18.12 לעילוי נשמת סבתא. יש לציין שהזכרה של סבתא בתאריך 15.12 וההפרשה ב18.12. החלום השני שמלי אותו חולמת כבר פעמיים שסבתא נמצאת בבית שלה והיא כל חלום מנסה להביא לבת דודתי מלי כסף, מלי מתנגדת לקבל את כספה. אני לעוומת זאת חלמתי אתמול שסבתא באה לי בחלום ואומרת לי שאחותי דיקלה בהיריון ויוש לה בת אשמח לשמוע על אודות החלום. שיהיה סופ'ש מבורך...

תשובה

לכבוד השואל,

לא אוכל לומר בודאות, אבל כפי מה שהבנתי, אם כאשר הנפטר מופיע לחולם בחלום, והוא נראה יפה וטוב, הוא סימן טוב. א"כ זו שבאה הסבתה אליך וגם לבת דודך בחלום מספר פעמים - והכל בתוך השנה הראשונה - והיא נראית יפה, כנראה שרצתה לרמוז לכן שהיא במקום טוב, ברוך השם.

וזו שהסבתה רצתה לתת כסף בחלום לבת דודך, לכאורה מראה על זה שהיא דואגת לה גם למעלה, ומצפה - ומסתמא גם מתפללת - לטובתה, וזה ג"כ דבר טוב. 

ובכל זאת, טוב עשתה בת דודך בחלום, שלא רצתה לקבל את הכסף מידי הסבתה; כי מובא בספרי קודש שאין לקבל שום מתנה בחלום מידי מי שכבר נפטר. 

והנה, הכלל המקובל אצלינו שכאשר הורה או סב/סבתה משאיר צאצאים כאן בעולם הזה שעושים מעשים טובים, זה הכל עולה לזכות בשביל ההורה/ או הסב. א"כ, יתכן שרצתה הסבתה ע"ה לרמוז גם לבת דודך וגם לך במה שהופיעה אליכן בחלום, שתמשיכו לעשות מעשים טובים כאן בעולם הזה, ועל ידי כן תעזור לה - כי היא ג"כ תקבל טובה ונחת מזה בעולם העליון.

וכל מעשה טוב שעושים כאן בעולם הזה ע"י כל אחד מן הצאצאים, הוא בעצם זכות לסבתה. ולכן כאשר מתקבצים ועושים הפרשת חלה יש לה זכות גדול מזה, ואע"פ שאזכרה היא ג"כ זכות גדול בשבילה , מ"מ ברור הדבר שגם ע"י כל מצוה שעושים לזכותה, ובפרט כשנעשית בתוך השנה הראשונה, יש לה מזה הרבה נחת וזכות.

ולכן אע"פ שהופיע בחלום ענין של האזכרה בביתה של הבת דודה, יתכן שהכונה היתה על מצוה אחרת שנעשית לזכותה - וכפי שאת אומרת שמתוכנן להתקיים בבית הבת דודה הפרשת חלה רק מספר ימים אח"כ. ומה שנראה הענין בחלום כאזכרה שהתקיימה בבית ולא כהפרשת חלה, אין זו סתירה : כי הרי אנו יודעים, שהכלל בחלומות הוא, שאין חלום בלא דברים בטלים.

וזו שהסבתה הגיעה אליך בחלום לאחרונה והיתה מדברת על בשורה טובה, לכאורה זה סימן טוב, ו מראה שהיא גם שמחה בשבילכן.

ולכן כדאי לכם להמשיך לאורך שנה זו, שתתכווני גם את ובת דודך(או שתאמרו) כאשר אתן עושות מצוה מסוימת, שיהא זכות המצוה גם בשביל זכותה של הסבתה ע"ה, ועל ידי זה יעזור השם יתברך שיהיה טוב גם לכן -  ולהבחל"ח גם לנשמת הסבתה ע"ה. ויהי רצון שתהא נשמתה למליצת יושר לכל משפחתכן.

 

בברכה, 

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה