שאל את הרב - כללי
What do we pray to remove ve a curse?
- י"א כסלו התשע"ה
שאלה
I have a house for sale. i have a jewish agent that gave me a low estimate on the house. I have a non jew that gave me a higher price which i think is fair. Could i go with the non jew or should i go with the jew which perhaps will cause me s a loss of money. My real agent is 'H itbarach. What shall i do? i intend to give some of the money to zedaka. toda ubibracha.
תשובה
To the Questioner,
There are differing opinions on this matter (see below) since monetary loss is involved.
The Chofetz Chaim(in sefer Ahavas Shalom) writes regarding this that it is a mitzva to give the Jewish person the business but not an obligation.
The sources and words of psak below were taken from the following link:
בפסוק (ויקרא כה,יד) נאמר 'וְכִי תִמְכְּרוּ מִמְכָּר לַעֲמִיתֶךָ אוֹ קָנֹה מִיַּד עֲמִיתֶךָ אַל תּוֹנוּ אִישׁ אֶת אָחִיו', ולמדו מזה במדרש (הביאו רש"י שם) 'ומנין שאם באת לקנות קנה מישראל חברך, תלמוד לומר או קנה מיד עמיתך'.
ונחלקו הפוסקים אם גם כשהגוי מוזיל לו אסור לקנות ממנו, בשו"ת התשב"ץ חלק ג' סימן קנ"א מבואר שאפילו אם הגוי מוזיל אסור, וכן כתב בשו"ת הרמ"א סימן י'. ובחקרי לב חו"מ ח"א סימן קל"ט הביא ראיות לכאן ולכאן והסתפק בזה להלכה למעשה.
ובתועפות ראם או"ח סימן כ"ב הסיק שאם מוכר בזול אפילו משהו מותר לקנות מהגוי, ובמשפט שלום סי' קפ"ט ג"כ הוכיח מהשו"ע סי' קע"ה מ"א שאין לאסור כשמוכר לו בזול. ובאהבת חסד פ"ה הערה י"ב כתב שאין זה חיוב אלא מצווה. ובדברי גאונים עז,ו כתב שאם מוכר בזול אינו חייב לקנות מישראל.
לכתחילה תמיד עדיף לקנות מיהודי, אולם כאשר הדבר כרוך בהפסד ממון או טירחה יתירה אין בכך חיוב.
With Blessings,
Rav Nachum
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il