שאל את הרב - כללי

מה הטעם של מעשה המציצה בברית המילה של הרך הנולד?

  • י"ב כסלו התשע"ה
אא

שאלה

ראשית תודה רבה על כך שיש היום אפשרות למענה לשאלות בזריזות ובקלות. ותודה לכל העוסקים במלאכה. ברצוני לשאול מה הטעם של מעשה המציצה בברית המילה של הרך הנולד? לראשונה התוודעתי למושג זה ואיני מצליח להבין את טעמו. בייחוד שיש חשש להעברת מחלות וכדומה..כמו כן, מעשה זה אולי מסביר את "עלילות הדם" שהופנו כלפי היהודים בגולה... אשמח להסבר מניח את הדעת בנושא. תודה רבה

תשובה

לכבוד השואל, 

זה לשון שאלות ותשובות יהודה יעלה ( חלק א - יו"ד סימן רנח):

"על דבר המציצה במצות מילה, אשר בעו"ה קצת רועים רעים קשר רשעים רצו לבטל ולהפר ברית המציצה באמרם שאינו מגוף המצוה כי אם משום סכנה, וזה באקלים החם, אבל במדינות אלו אין שום סכנה במניעותה.
 
"ואני בעניי בקנאי קנאת ד' צבאות כתבתי מאז באגרת הקנאות יום י"ב טבת תר"ה לפ"ק שנדפס באמש"ד נגד האספסף שהרעימו סוד וזה לשוני. לנצח יאבדו מבלי משים, כי הנה המציצה מפרק הדם, והיא אב מלאכה ודוחה לשבת החמורה וליוה"כ. ואי לאו דמעכב המציצה לגוף המצוה, לא היה דוחה שבת ויוה"כ ויו"ט. אלא ודאי כך ניתנה הלכה למשה מסיני מלבד טעם הסכנה כנאמר בגמרא.
 
"ומכ"ש לדעת המורה בס"פ מ"ט משלישי שטעם המצוה במילה להשלים חסרון המדות להחליש זה האבר בשפיכת דמו דוקא וכמ"ש 'גם את בדם בריתך' (זכריה ט, יא) וכו' לפי"ז הכרח גדול הוא המציצה להמשיך הדם מכל גידי האברים שנקשרים בו בראש הגויה להחליש כח התאוה היתירה מכל הגוף."
 
ומתבאר מדבריו, שעיקר טעם המציצה הוא חלק מקיום המצוה על פי הלכה למשה מסיני - על אף שנזכר בגמרא הטעם משום סכנה.
 
ולפי דבריו, יתכן שיש עוד טעמים נסתרים בחיוב מציצה וכמו בכל מצוה מן התורה. וכידוע, שבהרבה מקומות בחז"ל, לפעמים נתנו טעם פשוט לאיזה הנהגה במעשה המצוה, ובאמת החלק  הזה של הביצוע  היה  מרומז ומבוסס בפנימיות התורה. 
 
ומה שכן נודע לנו טעמא על פי הגמרא, הוא מן גמרא שבת (קלג:), שאמרו שם בפירוש שיש סכנה אם המוהל לא ימצוץ את הדם.
וברמב"ם (הלכות מילה פרק ב הלכה ב) פירש בזה, שהכונה לדם שנמצא בכל האיזור הנחתך, שצריכים לקבצו ולהוציאו כדי שלא יקרוש ויגרום לסכנה.
 
אבל ככל שחיפשתי, לא מצאתי שהיה שייכות בין קיום המציצה בשעת ברית מילה לבין עלילת דם של שנים קדמונות שהופנה נגד היהודים בגולה.
 
בברכה,
רב נחום 
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה