הלכות ומנהגים

מה הטעם שצריך לעשות טבילת כלים?

  • ט"ו כסלו התשע"ה
אא

שאלה

יש עניין לטבול כלים משום שנמרחו בחומר האסור לאכילה למיטב ידיעתי, אך יש אפשרות לתת מתנה לגוי והוא מחזיר לי אותה כך שאני פטורה מטבילה, אני מאוד מבקשת להבין בנושא טבילת כלים במיוחד מכשירים חשמליים, ואת הפתרון לתת לגוי,

תודה ורד

תשובה

שלום רב,

1. חיוב טבילת כלים אינו משום חשש שמרחו את הכלי בחומר אסור, כי גם אם ברור שלא מרחו אותו בשום חומר אסור עדיין יש חיוב להטביל כלים שנקנו מגוי, כדי להוציא אותם מטומאת הגוי ולהכניסו לקדושת ישראל (ירושלמי עבודה זרה פרק ה הלכה טו), כי אם באמת מרחו את הכלי בדבר איסור, אז טבילת כלים לא מועילה כדי להסיר איסור זה, וצריך להכשיר את הכלים על ידי הגעלה או ליבון (כל אחד לפי עניינו).

2. באופן שאי אפשר מכל סיבה שהיא להטביל את הכלי שנקנה מגוי, אחד הפתרונות הוא, להקנות את הכלי לגוי, ולחזור ולהשאיל אותו ממנו, ובאופן כזה אין חיוב להטביל את הכלי, שהרי הכלי איננו בבעלותו של יהודי (יעויין שלחן ערוך ורמ"א יורה דעה סימן קכ סעיף טז), אולם עצה זו אינה מועילה לכל הדעות. 

3. דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שטוב להחמיר להטביל קומקום חשמלי. ואם חושש שאם יכניסנו למים, הקומקום עלול להתקלקל, טוב שיתן אותו במתנה לגוי, ויחזור וישאל אותו מהגוי, כי השואל כלים מן הגוי פטור מלהטבילם, כיוון שלא קנאם להיות שלו (הליכות עולם חלק ז' עמודים רסה-רסו).

אמנם עצה זו אינה מועילה לכל הדעות (יעויין ט"ז אורח חיים סימן שכג סק"ו, ויורה דעה סימן קכ ס"ק יח, שעצה זו אינה מועילה אלא לפי שעה דהיינו לאותו שבת או בחול כל זמן שאין לו מקווה, אבל לאחר השבת או שיזדמן לו מקווה כיון שישתקע עולמית ביד ישראל ודאי הוי כלקוח בידו וחייב בטבילה, אלא שכיוון שאין זה מפורש בפוסקים יש להיזהר שיטביל כלי אחר עמו משום חשש ספק ברכה. והובא במשנה ברורה סימן שכג ס"ק לה).

יש עוד עצה לתת את הקומקום לחשמלאי שיפרק חלק מן הכלי באופן שיתבטל ממנו תורת כלי, ובאופן שרק חשמלאי יודע להרכיב חלק זה בחזרה (אולם אם כל אדם יודע להרכיב חלק זה בחזרה אינו מועיל), ואחר כך ירכיבו חשמלאי יהודי מחדש, וייחשב על ידי זה ככלי שנעשה על ידי אומן יהודי, שפטור מטבילה (יסוד עצה זו על פי מה שכתב החכמת אדם כלל עג סעיף יג, והובא בפתחי תשובה יורה דעה סימן קכ סק"א. וכן הוא בספרו בינת אדם שער איסור והיתר תשובה סו. וכ"כ עצה זו לגבי כלי חשמל בשו"ת קובץ תשובות חלק א' סימן ג אות ב, ובשו"ת מנחת שלמה חלק ב' סימן רנ אות ד, ובשו"ת באר משה חלק ד' סימן ק, ובשו"ת אבן ישראל חלק ט' סימן עב, ובשו"ת תשובות והנהגות חלק א' סימן תנ. אמנם יש לציין לתשובת הגרמ"ש קליין שליט"א בקובץ מבית לוי חלק י"ד עמודים סח-עד, ולדעתו לא מהני עצה זו. והסכים עמו הגר"ש וואזנר זצ"ל בתשובתו שם עמודים עד-עה. וכן הוא עוד בספרו שו"ת שבט הלוי חלק י' סימן קכח).

עצה זו מועילה דווקא אם החשמלאי יפרק וירכיב בכלי עצמו, כגון בגוף החימום, אבל בדברים שמחוצה לו כגון החוט או התקע, איננו מבטלנו בכך מתורת כלי, ועודנו חייב בטבילה (שו"ת מנחת שלמה שם, שלחן ערוך המקוצר חלק ד' סימן קלח סעיף י).

אולם באמת עד כמה שידוע אין חשש להטביל את הקומקום. כי אם מחכים אח"כ יום יומיים כדי שיתייבשו כל החלקים הפנימיים שלו, לא נגרם לו כל נזק (ניתן גם לייבש את הקומקום בעזרת 'פן' וכיוצא בזה), וכמו שכתב בספר הכשרות (פרק ד הערה פח) שהניסיון מורה שבדרך כלל המכשיר לא ניזוק כלל, ומאות ואלפים שהוטבלו, נכנסו ויצאו בלי פגע.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:טבילת כליםמכשירים חשמליים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה