שאל את הרב - כללי

קיום מצוות בדורנו...

  • י"ז כסלו התשע"ה
אא

שאלה

שלום לכבודו, איך זה יכול להיות שאנשים, שראו את האל בצורה מוחשית ו/או ניסים גלויים, עברו על חוקיו? אדם וחווה (פרי עץ הדעת), קיין (רצח הבל), בני יעקב (מכירת יוסף ושיקרו לאביהם), דור יציאת מצרים (למרות כל הניסים הקימו עגל זהב), מלכים שהחטיאו את העם וכמובן שיש עוד הרבה דוגמאות...? איך זה שלאבותינו, ששוחחו עם האל, היו ילדים חוטאים כמו ישמעאל ועשיו? תודה מראש...

תשובה

לכבוד השואל,

שאלה טובה שאלת. 

1. מבואר במפרשים, שכמובן לא שייך שנשמות גדולות כאלו סתם יעברו על צווי השם יתברך. 

אלא כמעט כל פעם בלבל אותם היצר הרע לומר להם שמה שהם יעשו זהו באמת "מצוה": כלומר, אמר להם היצר הרע ב"לבוש של צדיק": אם תעשו את הדבר הזה, אע"פ שזה נגד מה שהשם אמר, מ"מ אתם תעשו דבר שכל כך "גדול" בעולם, עד שזה "שוה" העבירה לעשות "מצוה" כל כך גדולה. 

~~~

2. זה שאבותינו הולידו בנים שלא היו טובים, מבואר בספרי קודש, כי המדות הטבעיות שהיו לאברהם אבינו ע"ה  וליצחק אבינו ע"ה היו טעונים "צירוף וזיכוך" עד שיורישו אותם לנכד/בנם יעקב אבינו ע"ה, שהוא נחשב לבחיר ולשלימות האבות. ובצאצאים שלו כבר לא נמצא פגם. 

כי מידת אברהם אבינו ע"ה היתה מידת החסד; ומידה זו התפלצה בין ב' בניו, והיתה צריכה "להזדכך" על ידי הפרדת הרע שבה מן הטוב שבה . הטוב שבמידת החסד הלך ליצחק אבינו, והרע שבה הלך לישמעאל. 

ומידת יצחק אבינו ע"ה היתה מידת הגבורה; ומידה זו התפלצה בין ב' בניו, והיתה צריכה "להזדכך" על ידי הפרדת הרע שבה מן הטוב שבה. הטוב שבמידת הגבורה  הלך ליעקב אבינו, והרע שבה הלך לעשיו. 

ויהי רצון שנזכה ללכת במידות טובות לפני השם יתברך.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה