שאל את הרב - כללי

האם עשבי תה בגינה מחוייבים בשנת שמיטה ומעשרות?

  • י"ז כסלו התשע"ה
אא

שאלה

שלום הגינה שלי בת 4 שנים, היא נותנת פירות הדר, עלי מנגולד, פסיפלורה ועשבי תה למיניהם. האם בשנת השמיטה אסור לי לקטוף\ לאכול\ לחלוט מן הגינה? האם אני חייב במעשרות על כל שימוש? ואם כן אז האם בברכה? תודה

תשובה

לכבוד השואל, 

חייב שלא לעבוד את הגינה בכל אופן שיכול לשפר את הגידולים בגינה. גם חייב להפקיר את מקום הגינה (תרשום פתק שכתוב עליו הפקר ותתלה אותו שמה, ותשאיר את השער שלו פתוח) ולתת לכל מי שרוצה ליכנס ולחטוף. 

פירות ההדר שחנטו בשישית אין בהם קדושת שביעית; ומה שיחנוט עוד השנה יהיה לו קדושת שביעית. ומותר לך לקטוף כאשר אתה רוצה לאכול מהם (וקוטפים רק כמות כזו שאתה צריך לאותו זמן, וכמו הכמות שהיית מביא אילו היית קונה קנייה אחת) כמו כל שאר אנשים שיכולים לקטוף בשביל לאכול אם רוצים. ואם הוא פרי שחנט בשביעית,תצטרך ללמוד ההלכות הנוגעות  לאכילת הפירות בקדושת שביעית ולנהוג כמותם, ראה: https://www.ateret4u.com/online/f_01355_all.html#HtmpReportNum0908_L2הלכות שמיטה פרק טו, טז, יז.

פסיפלורה יש בו קדושת שביעית.

עלי תה כמו לואיזה, יש בו קדושת שביעית. אמנם אם לאחר השימוש בו פג טעמו, ואינו ראוי עוד לתת טעם, אין בו עוד קדושה, ומותר אז להשליכו לאשפה.

ככל הנראה עלי מנגולד יש בהם איסור ספיחים, ואסור לאוכלם בשביעית.

יש חיוב מעשרות רק על פירות (לא על הירקות שנלקטו בשביעית, ולא על העלים) של שישית, ובשעת לקיחת מעשרותיהם מברכים. פירות שביעית פטורים מן המעשר.

[ויש להעיר: שאם עץ ההדר או הפסילורה הוא בתוך שנה רביעית אחרי שלש שנים ראשונים של ערלה, אז חייב לנהוג בפירותיהם "נטע רבעי", ואפילו בשנת השמיטה.]

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה