הלכות ומנהגים
האם מותר להשאיל בלי עדים
- י"ז כסלו התשע"ה
שאלה
בס"ד שלום כבוד הרב,
ישנה הלכה שלפיה אסור להלוות מעות בלי עדים ובלי שטר.
יש לי 2 שאלות:
1. האם הלכה זו נוגעת גם לחפצים? (לדוגמא להשאיל תכשיט וכו')
2. אם אני מלווה משהו לזמן מועט לדוגמא 10 דק' גם צריך לפעול לפני הלכה זו? [אני וחברתי טיילנו. אני תכננתי למשוך כסף ואז ללכת לחנות מסוימת לקנות משהו אבל היינו כבר ליד החנות אז היא אמרה לי אני אביא לך עכשיו 20 ש"ח ועוד מעט כשתוציאי כסף תחזירי לי. אז הסכמתי והיא הביאה לי ואחר כך שהוצאתי כסף החזרתי לה. מה הדין במקרה זה? האם גם כאן צריך לנהוג לפני ההלכה ?
תודה רבה.
תשובה
לכבוד השואלת,
1. ההלכה נאמרה לגבי הלוה ממון.
2. מעיקר הדין נראה שכן צריך לעשות שטר על כל הלוואה מחברו ואפילו קטנה.
ומה שאני נוהג כדי למנוע איסור במצב כזה, שאני מבקש את המלווה שיסכים להלואה בתנאי של "נאמן עלי", כלומר, שהוא מסכים בשעת ההלוואה שכל מה שהלוה יאמר אח"כ יהא נאמן עליו, ואפילו אם הלוה יכחיש או ישכח את ההלוואה לנמרי.
ואם המלווה מסכים לכך אין איסור, שהרי כל האיסור לאותה הלכה בשולחן ערוך הוא משום "לפני עוור", שעל ידי ההלוואה שלא בפני עדים נפתח אפשרות האיסור בפני הלוה להכחיש את ההלואה; אבל כאשר מקבל המלווה על עצמו, שכל מה שיאמר הלוה הוא מקבל מעכשיו, שוב אין חשש איסור, כי אפילו אם יכחיש הלוה, הרי הסכים המלווה מלכתחילה שדברי הלוה יהיו נאמנים עליו.
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il