חברה והשקפה

למה השם ברא את עם ישראל כעם נבחר? למה להדגיש כל הזמן שאנחנו טובים יותר

  • ה' טבת התשע"ה
אא

שאלה

למה ה' ברא את עם ישראל כעם נבחר? זה גרם לכל כך הרבה סבל, תמיד שנאו יהודים כי הם התנשאו והיו 'טובים יותר'. אז למה להדגיש כל הזמן שאנחנו טובים יותר, חכמים יותר וכו'? תודה..

תשובה

שלום וברכה

תכלית הבריאה היתה כדי שיהיה עם ישראל שיקיים מצוות וזה כל מטרת הבריאה, ללא עם זה לא היה כלל בריאה וכמבואר ברש"י על הפסוק ויהי ערב ויהי בוקר יום השישי  יום הששי. הוסיף ה' בששי בגמר מעשה בראשית, לומר שהתנה עמהם על מנת שיקבלו עליהם ישראל חמשה חומשי תורה. דבר אחר יום הששי כלם תלוים ועומדים עד יום הששי, הוא ששי בסיון המוכן למתן תורה:  

והדבר מבואר בגמרא אמר חזקיה מאי דכתיב {תהילים עו-ט} משמים השמעת דין ארץ יראה ושקטה אם יראה למה שקטה ואם שקטה למה יראה אלא בתחילה יראה ולבסוף שקטה ולמה יראה כדריש לקיש דאמר ריש לקיש מאי דכתיב {בראשית א-לא} ויהי ערב ויהי בקר יום הששי ה' יתירה למה לי מלמד שהתנה הקב''ה עם מעשה בראשית ואמר להם אם ישראל מקבלים התורה אתם מתקיימין ואם לאו אני מחזיר אתכם לתוהו ובוהו.

אם עמי העולם ה' ברא להרבה הרבה טעמים ואחד מהם הקב"ה הכין אותם כמקל להכות את ישראל בעת הצורך כאשר עם ישראל קצת שוכח את התורה ולא מקייים את המצות ה' שלוח אותם להכות בנו ולעורר אותנו לשוב בתשובה.

כל זמן שישראל הולכים בדרך ה' אין כל אומה ולשון יכולים לגעת בהם וכדברי יצחק הקול קול יעקב והידים ידי עשיו וכמבואר במדרש (בראשית רבה סה. כ) בזמן שהקול קול יעקב אין הידים ידי עשו שולטות. וכמבואר בפסוק אם בחוקותי תלכו ונתתי שלום בארץ וחרב לא תעבור בארצכם ועוד ועוד פסוקים בעניין זה שכולם מורים שהשנאה של האומות אילינו מגיעה רק כאשר אנו לא הולכים בדרך ה' וכאשר נלך בדרך ה' לא ירעו ולא ישחיתו ולא יגרמו לנו כל נזק.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה