הלכות ומנהגים
תורה ומצוות
- י"א טבת התשע"ה
שאלה
שלום וצהריים טובים :) חשבתי על עשרה שאלות לעבודה בתורה הנובעות מפרק ט"ו חומש במדבר,ורציתי לדעת את התשובות אשמח שתעזור לי: 1)מדוע חייב להביא כל קורבן מנחה ונסכים?אם לאותו אדם אין את האפשרות? 2)מהי משמעותה של הפרשת חלה בימנו?ולמה הבצק של החלה מיועד אפשר לטגן? לבשל? 3)מדוע מצוות הפרשת חלה מיועדת והיא מצווה מיוחדת דווקא לנשים? 4)גם בשגגת ציבור וגם בשגגת יחיד מדובר על עבודה זרה מהי עבודה זרה? 5)איך בנאדם יכול לעשות עבודה זרה בשוגג הוא יודע שזו לא הדרך לעבוד את ה'? 6)יש הרבה מצוות שקשורות ליום השבת,ויש גם כאלה שלא מקיימים אותם ,למה בפרקנו דווקא מי שמקושש עצים בשבת מקבל עונש? 7)למדנו שמצוות ציצית מזכירה לנו קיום מצוות האם יש עוד מצוות שמזכירות לנו קיום מצוות? 8)במצוות ציצית צריך שיהיה "וראיתם"לציצית,איך בני אדם עיורים מקיימים מצווה זו?האם זו חובה עליהם? 9)למה נקרא ציצית בשם זה? 10)מה עושים אם גוי הוא שעשה את הציצית? תודה רבה,ושבת שלום:)
תשובה
לכבוד השואלת,
1)מדוע חייב להביא כל קורבן מנחה ונסכים?אם לאותו אדם אין את האפשרות?
תשובה: על פי הלכה, משום שכך ציוונו השם שכן הוא צורת הבאת כל קרבן;
על פי פנימיות, כי דגן תירוש ויצהר הם מרמזים על מדריגות חכמה בינה ודעת (הסדר הפוך) שהם כוחות המחשבה - לרמז שגם את כל כוחות מחשבותינו צריכים אנו לבטל מלפני הקב"ה, ולא רק את כוחות המעשה.
2)מהי משמעותה של הפרשת חלה בימנו?ולמה הבצק של החלה מיועד אפשר לטגן? לבשל?
תשובה: על פי הלכה, הפרשת חלה היא אחת ממצוות התורה (מצות שפה בספר החינוך), וכל מצוות התורה נוהגות בכל הדורות כמו בזמן מתן תורה (רמבם ספר המצוות שורש השלישי). בזמן שהיו נזהרים בטומאה וטהרה, היתה החלה ניתנת לכהנים ונאכלת. כהיום שאין אנו יכולים ליזהר מליטמא בטומאת מת, החלה רק נפרשת ואינה נאכלת [רק - על פי המנהג - נשרפת].
זמן חיוב חלה הוא בזמן גיבול העיסה. לגבי טיגון או בישול העיסה, אלו הם דברי הרב עובדיה יוסף ז"ל: "אין חיוב חלה אלא בעיסה העומדת לאפייה, אבל עיסה המיועדת לטיגון בשמן, כסופגניות וכדומה, או המיועדת לבישול במים, כמו איטריות, מעיקר הדין פטורה מהפרשת חלה. אולם יש אומרים שאם עיסה זו בלילתה עבה, הרי היא חייבת בהפרשת חלה. ועל כן יש להחמיר ולהפריש חלה מעיסה זו בלא ברכה."
3) מדוע מצוות הפרשת חלה מיועדת והיא מצווה מיוחדת דווקא לנשים?
גם גברים חייבים לקיים את המצוה אם הם גבלו את העיסה. הטעם שנהגו לתת את המצוה לנשים דוקא, וכגון באפיית החלות לשבת, הוא על פי השקפה: לפי שחוה גרמה קלקול לאדם הראשון - שהוא היה נחשב ל"חלתו של עולם" (=החלק המובחר של העולם) - לכן בלקיחת חלה ע"י הנשים, נחשב בזה שהן מתקנות במידה מסוימת את הקלקול שנעשה בחטא הראשון.
4)גם בשגגת ציבור וגם בשגגת יחיד מדובר על עבודה זרה מהי עבודה זרה?
עבודה זרה פירושו סוג של פעולה של השתעבדות שהיה נהוג ע"י אומות העולם לעשות לכוחות של כוכבים ומזלות ששולטים בעולם בהשגחת הבורא. - אמנם אין בהשתעבדות לאותם כוחות משום ביטול לבורא העולם עצמו, ולכן נקראו אותם פעולות עבודה "זרה".
הדוגמא לזה, גובה המים נפעל על ידי הירח (גובה המים עולה ויורד בזמנים שונים בחודש לפי מילוי הירח) - הרי שהירח "שולט" בתוצאה פיזית שבעולם הזה - ושליטתו הוא תחת השגחת בורא העולם אשר הוא באמת שולט על הכל. לדוגמא, אומות העולם הקודמים היו עושים פעולות כדי להשתעבד לירח, כגון שחיטת והקרבת קרבן או השתחואה (וכן לשאר כוכבים) כדי למשוך איזשהו תוצאה פיזית לעולם. וזה נחשב לעבודה "זרה", הואיל ועל פי התורה אסור לעשות פעולת השתעבדות אלא לבורא העולם עצמו שהוא באמת שליט על הכל.
5)איך בנאדם יכול לעשות עבודה זרה בשוגג הוא יודע שזו לא הדרך לעבוד את ה'?
הרמב"ם מסביר שהדבר נעשה ע"י טעות (הלכות עבודה זרה פרק א): "בימי אנוש טעו בני האדם טעות גדולה, ונבערה עצת חכמי אותו הדור; ואנוש עצמו, מן הטועים. וזו הייתה טעותם: אמרו הואיל והאל ברא כוכבים אלו וגלגלים אלו להנהיג את העולם, ונתנם במרום, וחלק להם כבוד, והם שמשים המשמשים לפניו--ראויים הם לשבחם ולפארם, ולחלוק להם כבוד. וזה הוא רצון האל ברוך הוא, לגדל ולכבד מי שגידלו וכיבדו, כמו שהמלך רוצה לכבד עבדיו והעומדים לפניו, וזה הוא כיבודו של מלך. כיון שעלה דבר זה על ליבם, התחילו לבנות לכוכבים היכלות, ולהקריב להם קרבנות, ולשבחם ולפארם בדברים, ולהשתחוות למולן--כדי להשיג רצון הבורא, בדעתם הרעה. וזה, היה עיקר עבודה זרה."
6)יש הרבה מצוות שקשורות ליום השבת,ויש גם כאלה שלא מקיימים אותם ,למה בפרקנו דווקא מי שמקושש עצים בשבת מקבל עונש?
ישנם 39 מלאכות המקובלות לנו למשה רבנו בהר סיני שאסור לעשותם (מסכת שבת פרק ז'), ואחד מהם ה"מעמר" (=אוסף דברים מן השדה למקום אחד). לכן המקושש, שאסף עצים ביחד למקום אחד ביום השבת במזיד, היה חייב עונש כמחלל שבת במזיד.
[נ.ב. לא הבנתי מהו הכונה "יש גם כאלה שלא מקיימים אותם".]
7)למדנו שמצוות ציצית מזכירה לנו קיום מצוות האם יש עוד מצוות שמזכירות לנו קיום מצוות?
במצות תפילין כתוב: "ולזכרון בין עיניך למען תהיה תורת השם בפיך".
8)במצוות ציצית צריך שיהיה "וראיתם"לציצית,איך בני אדם עיורים מקיימים מצווה זו?האם זו חובה עליהם?
מחלוקת הראשונים אם הכונה ב"וראיתם אותו" הוא למעט חיוב ציצית בלילה (בזמן שלא רואים) או שבא למעט בגד לילה (סוג בגד שנלבש בזמן שלא רואים); ועכ"פ לדעת שניהם אין הדבר תלוי ביכולת הראייה אלא בהגדרת זמן או חפץ של החיוב. לכן גם עיוור חייב.
9)למה נקרא ציצית בשם זה?
אמרו המפרשים מלשון "אחזו בציצית ראשו" שהכונה לשערות. כמו כן חוטי הציצית הם בצורת שערות.
10)מה עושים אם גוי הוא שעשה את הציצית?
זה לשון ה"ילקוט יוסף" (הלכות מהרב עובדיה יוסף ז"ל): "ציצית שעשאה אינו יהודי פסולה, דכתיב, דבר אל בני ישראל לאפוקי אינו יהודי. והיינו שהטילן בבגד. וכל זה אם תחב הציציות בכנף או עשה החוליא או הקשר הראשון, אבל אם החוליא והקשר הראשון עשה ישראל, והאינו יהודי גמר שאר החוליות והקשרים, דאינן אלא למצוה בעלמא, כשר."
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il