חברה והשקפה

המשיח והנביאים

  • כ"ד טבת התשע"ה
אא

שאלה

שלום וברכה, אני מתנדב במרכז לבריאות הנפש ויש כמה מטופלים שטוענים שאלוהים נגלה אליהם וכמה אפילו אומרים שהם המשיח...אני תוהה... מי אמר שכשיבוא המשיח האמיתי ויטען שהוא משיח ה' ואולי אפילו ימצא לו חמור לבן מהונדס גנטית מי יאמין לו שהוא המשיח? מי מבטיח שהמשיח לא הגיע והוא תקוע עכשיו באחד מבתי המשוגעים בארץ? ואולי זה בכלל הפוך... אולי כל הנביאים והמשיחים הגואלים שהיו בעבר לעם ישראל אולי כל מה שהיה להם היו הזיות ומחלות שבעבר לא נחשבו למחלות נפש כי הן לא היו מוכרות והתקוות הרבות לגאולה בזמן שהיה גרמו לאמונות באנשים הוזים...

תשובה

לכבוד השואל, 

מה שאתה מתאר אודות הטיעונים של חולי הנפש להיותם משיח, היא תגובה טבעית להם, מכיוון שעל פי רוב החולאים שבנפש מתפתחים מתוך דכאון כוחות הנפש וחשיבות הייחודי שיש לכל אחד משעת לידה, וזה מסיבות שונות ברקע של כל אחד; ומתוך כך, יש בהם  באנשים חולי הנפש באופן תת-הכרתי, צער תהומית, על שכעבור השנים הם נשתכנעו שאין למציאותם שום ערך. ועל כן, במצב החולני, מתגלה בהם זעקת נפשם שרוצה להרגיש שהם כן בעלי ערך, והולכים לקצה השני לטעון שיש להם הערך הכי גדול שיכול להיות באנושות: נשמת משיח וחויית גילוי אלוקות. 
 

ועכ"פ בנוגע לגילוי משיח האמיתי בבוא הזמן, תראה ברמב"ם הלכות מלכים בפרק יא (הלכות ז -ט), שמביא כמה תנאים ומבחנים שיצטרך משיח לעבור עד שיוכח לבני ישראל שהוא אכן משיח. ומהלימוד שמה אתה תראה  שאין לזה שום דמיון כלל לאלו שטוענים סתם במוסד  לחולי נפש שהם משיח.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה