תפילה וברכות
האם נשים יכולים להיות שליחי צבור? האם מותר לבטל המחיצה?
- כ"ז טבת התשע"ה
שאלה
שלום לכבוד הרב, מהי עמדת הרב לגבי בתי כנסת שבהם נשים מהוות שליחות ציבור במקומות שאין בהם קדושה (כגון קבלת שבת, עליה לתורה וכו')? הלא יש לכך תקדימים הלכתיים. מעבר לכך, קראתי שבימים עברו לא היה נוהג שבו נשים יושבות בנפרד מגברים. האם יש צידוק הלכתי כלשהו לבטל מחיצות בין גברים לנשים בזמן התפילה? קשה לי לקבל אמירה שאישה מסיחה את דעתו של הגבר בזמן התפילה. בברכה, יאיר
תשובה
לכ' השואל,
מהי עמדת הרב לגבי בתי כנסת שבהם נשים מהוות שליחות ציבור במקומות שאין בהם קדושה (כגון קבלת שבת, עליה לתורה וכו')?
תשובה: דעת השולחן ערוך כדעת הרמב"ם שאין חיוב נוסח וזמני התפילות חלות על נשים.
לכן אין מקום כלל להיותן שליחי צבור, וכמו הכלל המפורש במשנה סוף פרק ג' דר"ה, כל שאינו מחויב בדבר, אינו מוציא את הרבים ידי חובתן.
דעת הרמב"ן שקריאת התורה הוי חיוב על הצבור ורק בצבור של אישים המחוייבים בדבר.
ולפי זה, שוב אין מקום לאשה לקרות בתורה להוציא אחרים כיון שאינה מחוייבת בדבר; וגם לא תוכל לעלות כאחד מן הקרואים ולברך, מכיון שמנהג הקרואים נתקן להיות במקום הקורא שמוציא את הרבים ידי חובתן, וכידוע.
האם יש צידוק הלכתי כלשהו לבטל מחיצות בין גברים לנשים בזמן התפילה?
תשובה: מוכח מהגמרא סוכה "ומתקנין שם תיקון גדול: מאי תיקון גדול אמר רבי אלעזר כאותה ששנינו חלקה היתה בראשונה והקיפוה גזוזטרא", שכבר בזמן בית המקדש היו מקפידים על כך. וכן מוכח ממה שנמסר לנו בבניית צורת בית המקדש - "הכל בכתב מיד השם עלי השכיל" - שבמקום ששם עושים עבודת השם בקרבנות ותפילות שתהא עזרת הנשים נפרדת מעזרת ישראל על ידי שער.
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il