שאל את הרב - כללי

ביאת המשיחה , פגם הברית ועוד כמה דברים קטנים

  • ג' שבט התשע"ה
אא

שאלה

שלום לך כבוד הרב אני מצטער מראש שאני שולח את זה בשבת אבל אני פשוט לא יכול לחכות עוד רגע אחד אפילו.. אז לשאלות: אני מתחזק כמה הרבה זמן אבל אני פשוט לא מצליח להפסיק לפגום בברית לא מצליחח אני בן 14 ואני מנסה ומנסה מנסה ומנסה תרמתי הרבה מהכסף שהיה לי בחופש הגדול כדי לתקן את זה , אני מנסה בכל מיני דרכים אני אני פשוט לא מצליח להפסיק אני לא רוצה להתייאש אבל נמאס לי כברר נמאס ליי אחרי כל פעם שאני פוגם אני עושה תשובה אבל למשל היום (שישי) פגמתי לצערי הרב , ואין לי איך לעשות תשובה בגלל שאסור לעשות תשובה בשבת וזה פשוט אוכל אותי אני פשוט לא מסוגל להמשיך לפגום נמאס לי לגמרי אני שונא את זה , הרבה פעמים עשיתי כבר תשובה בבכי אבל בגלל שזה מצוות לא עשה אז התשובה רק תולה וזה לא מוחק לגמרי אני פשוט לא מוכן להמשיך לחיות ככה אני מתחנן כבוד הרב אולי אתה תצליח איכשהו לעזור לי להפסיק. באותו הקשר קרה לי כבר פעמיים שהפנמתי ממש שהמשיח קרוב ובאותו רגע התחלתי פשוט לבכות , פשוט לבכות ממש ככה , ורציתי לדעת , האם באמת השנה צפוי להגיע המשיח? הרבה אומרים את זה , הרבה מקווים לזה ויש הרבה סימנים לזה , האם זה נכון כל הסימנים האלה? האם זה אפשרי בכלל שהוא יגיע במצב כזה שעם ישראל פוגם בלי סוף בברית , ויותר גרוע סליחה מכבודך מקיימים יחסי מין לפני החתונה , יכול להיות שהמשיח יגיע במצב כזה?? הרי אם הוא מגיע זה או כשמגיע לנו ואז זה לפני האלף השישי או אם לא מגיע לנו יגיע באלף השישי , אז למה שהוא יגיע השנה שהמצב קטסטרופלי? הרי הקבה רחמן , האם הוא באמת יוכל לגאול אותנו כשהוא יודע ש80% מעם ישראל לא ישרוד את גוג ומגוג? (והכי מלחיץ שאני יודע שאם הוא יגיע השנה אני גמור) יש לציין שאני ממשפחה מסורתית אבל לא מאוד... חוגגים חגים צמים בכיפור ולא מפעילים חשמל בכיפור מקדשים בשבת אבל לפעמים מדליקים אש בשבת.. ואני מנסה להתחזק כמה שיותר בעזרת אנשים מפורומים וזה אבל קשה לי להניח תפילין ולשמור שבת... ההודעה מאוד ארוכה אך אשמח שתתיחס לכל חלקי השאלה כי כל חלק וחלק שבשאלה שלי מאוד חשובים לי תודה רבה לך כבוד הרב!

תשובה

לכבוד השואל, 

אשריך ואשרי חלקך שאתה חרד לדבר השם ורוצה לשמור את מצוותיו בסוף הימים במצבים כ"כ קשים כמו שבימינו, ואין ספק שיש להקב"ה הרבה נחת מרצונך הטוב .

ידוע הוא הכלל שאין הקב"ה דן את האדם אלא כפי מצבו המציאותי, וכמו שלימד המקובל הגדול האר"י ז"ל את תלמידו המובהק רבי חיים וויטל ז"ל מלפני כארבע מאות שנה: 

"כי אין גדולת הנפש תלויה כפי מעשה האדם רק כפי הזמן והדור ההוא; כי מעשה קטון מאוד בדור כזה, שקול כמה מצוות גדולות שבדורות אחרים. כי בדורות אלו הקליפה (=נסיונות מהיצה"ר) הגוברת מאד מאד לאין קץ, מה שאין כן בדורות הראשונים." (ספר החזיונות לר"ח ויטאל ז"ל בשם רבו האר"י ז"ל.)

אם כן, אין לך ליפול ברוחך, וכל שכן שאין לך להתייאש, הואיל ודברים הקטנים שאתה כן עושה, חג, כיפור, קידוש בשבת, ועוד, הם נחשבים כדברים גדולים כלפי דורות הקודמים עקב גודל הנסיונות של היום. 

~~~

ואולי יש לומר שהנסיון הכי גדול בימינו הוא בענין הברית. מ"מ גם הקב"ה יודע את זה, ואינו דן אותנו אלא ברחמנות ולפי המציאות שבו אנו נתונים. 

ואני ארשום לך כאן לינק לתכנית של תרגילים, שע"י ההתמדה בהם תוכל בעזרת השם לרכוש את הכלים כדי להתגבר על פגם הברית:

https://www.haemet.net/downloads/books/brit_havraham.doc

 

וכפי מה שידוע לי, לדעת הרמב"ם (שאנו פוסקים כמוהו) אין ענין זה לא תעשה מן התורה עד שאין מתכפר לו עד יום כיפור; אלא הוא זהירות שנזכרה בתורה . ואם כן, לכאורה, מדין תורה החטא הזה מתכפר לו מכיוון שעשה תשובה.

~~

​לגבי זמן ביאת המשיח כבר הורונו חז"ל בגמרא סנהדרין (צז.)

"דר' זירא כי הוה משכח רבנן דמעסקי ביה (כשהיה מוצא תלמידי חכמים העוסקים בחישוב זמן ביאת המשיח) אמר להו (אמר להם) במטותא בעינא מנייכו לא תרחקוה (בבקשה אני מבקש מכם: לא תרחיקו את הזמן [של הגאולה ומשיח]) דתנינא (שהרי למדנו) ג' באין בהיסח הדעת אלו הן משיח מציאה ועקרב".

הרי שלמדנו מכאן, שאין לנו לעשות חישובים ולחכות בפועל על כל רגע שמא עכשיו ברגע הבא מגיע משיח - כי צפייה באופן זה היא דוחה את התוצאה מלבוא. רק שיש לצפות באופן כללי, שהמשיח יכול לבוא בזמכינינו; אבל עיקר ההתרכזות שלנו תהיה על עבודתינו את השם היום יומי שיש לנו בכל יום; ואם נזכה והשם ירצה, המשיח כבר יבוא  - ודוקא באופן זה שאנו מסיחים את הדעת ממנו.

~~~

ואין לאדם לדאוג על מצב הדור, כי אין אדם יודע מה שבאמת בלב חברו. אבל אצל הקב"ה שיודע, יתכן שישנם רוב הלבבות שכן רוצים לעשות את מה שנכון בינם לבין הקב"ה, רק שרצון זה נסתר בקרבם ואין יודע מזה אלא הקב"ה. ואם כך הוא  האמת, כן נוכל לזכות לביאתו אפילו בזמנינו. 

גם אין לדאוג האיך יהיה באחרית הימים וכמה יינצלו ממלחמת גוג ומגוג, דכבר כתב הרמב"ם אודות זה: "וכל אלו הדברים וכיוצא בהן - לא יידע אדם היאך יהיו, עד שיהיו:  שדברים סתומים הן אצל הנביאים." (הלכות מלכים פרק יב - ד).

ואין ליכנס תחת לחץ - אולי הוא יגיע ואתה לא מוכן. כי הכלל בדברים אלו, שאם האדם מנסה להתקדם, אפילו אם אינו מספיק עקב איזו סיבה, מ"מ הקב"ה שהוא אב הרחמן, הוא מעלה על האדם את כל הזכויות שהיה מקבל אילו היה ממשיך בדרכו, וכאילו שכבר עשה את כל אותם הדברים - הואיל ומה שלא הספיק לעשות כן אינו משום מניעה מצדו.

ואסיים בברכה שהקב"ה יעזור לך להתקדם במצוות כשאיפתך העמוקה, ושלא תטרד יותר מהבלבולים עקב ענין הברית , ושתזכה להכיר את חשיבותך וחשיבות התאמצותך לעבוד את הבורא יתברך בכל מה שאתה יכול.

בברכה,

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה